Blog Image

Rätt mat för ditt rätta jag.

salutem est omnia




Om du fortsätter att göra som du alltid har gjort..

..så kommer du fortsätta att få det du alltid har fått.



kontakt@viktorialindholm.se

Att välja rätt i affären.

Barn & Näring Posted on Thu, November 24, 2011 22:09:03

Här hemma kör vi på något som vi kallar 90/10 regeln, det har jag anammat från min lärare på MF. Principen innebär att 90% av måltiderna är bra måltider. De resterande 10% gör du vad du vill med. I genomsnitt äter vi väl ungefär 3 måltider om dagen, 21 måltider i veckan. Huvudsaken är att din vardag ser bra ut. Det är inte en extra efterätt eller en påse chips på helgen som leder till ohälsa. Det är det där du äter 3-5 gånger om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året, år efter år, som leder till ohälsa. Om vi äter 3 – 4 (3,5) mål om dagen betyder det att vi äter 1274 måltider om året.

Och med tanke på att 85% av immunförsvaret sitter i tarmen så är det egentligen ganska enkelt att förstå sambandet. Eller hur?

Då återstår frågan – vad bör vi inte äta och vad bör vi äta.

Det är alltid tråkigt att fokusera på vad man inte ska äta men jag tänker ändå ta upp några ämnen som jag tycker att det är viktigt att försöka ta bort i sin vardag.

Anti-näringsämnen – de skadliga näringsbovarna för stora som små.

Dessa ämnen är egentligen ingenting svårt att undvika, vilket är bra för de bör verkligen undvikas i största möjliga mån. Begränsa dessa så mycket som möjligt och redan där har gjort ett jättekliv för familjens hälsa.

*Socker – vitt raffinerat

*Vitt mjöl

*Vegetabiliska fetter i form av transfettsyror. Härdade fetter. Margarin!

*Aspartam

*Glutamat – MSG – Jästextrakt – (E621)

*Miljögifter

*Färgämnen

*Skadliga konserveringsmedel

*Vitt raffinerat salt

Detta finns i läskedrycker, saft, godis, chips, vitt bröd, sockrad sylt, korv, kexchoklad, ostbågar, färdigrätter, oboy, glass med mera.

Då ska vi bena ut detta.

Socker är bara dåligt – inget konstigt.

Vill du ha ett alternativ så får du välja agavesirap, kokosblomstersocker, stevia eller björksocker. De tre sistnämnda är bäst för blodsockret.

Glutamaten (nervgift) hittar du i påläggsmat, charkuterier, chips, kryddblandningar, färdigmat, såser med mera.

Alla innehåller det inte, men många. Välj bort. Framförallt – akta barnen.

Miljögifter. Ja – detta är ett stort ämne som jag får återkomma till.

Färgämnen som man hittar i godis, läsk och en del mat. Mest halvfabrikat och oäkta mat.

Konserveringsmedel, det vanligaste som heter nitrit (E250) är egentligen inte så bra för oss men tyvärr är det svårt att hitta charkuterier utan det.

Jag kan rekommendera det lokala Lugnås chark som har bytt ut nitritet mot askorbinsyra.

Om man ändå har en produkt man vill äta som till exempel bacon, så kan man lägga dem i blöt ett tag så löses en del av nitritet upp. Det blir lika gott ändå! 🙂

SALT . Den här är enkel, använd oraffinerat halvsalt och bergsalt som det fina rosa himalayasaltet istället.

Vad ska vi äta då?

Jo vi ska äta näringstäta livsmedel av hög kvalitet.

Uteslut “lättprodukter” av alla slag.

Vänd på kostpyramiden. Ät minst av bröd, potatis och pasta.

Köp naturella produkter. Smaksätt med naturens skafferi.

Köp ekologiskt så långt det är möjligt, främst det som äts ofta.

Ännu bättre, köp ägg hos en bonde och odla lite gröna själv.

Viltkött och naturbeteskött.

Ät säsongsbetonat. Ät av skogens guld.

Fisk & Skaldjur (bra kvalité och så färskt som möjligt)

Ät rätt fetter – detta är riktigt viktigt! Köp absolut inte margarin av något slag.

Rätt fett är en viktig del i kosten, för barn är det såklart extra noga. Snåla inte.

Naturliga animaliska fetter och vissa oljor är okej.

Oljor ska vara ekologiska, kallpressade och extra virgin. Olivolja, raps och linfröolja.

Stek däremot i smör, ghee eller kokosfett (en bra sort) .. De tål värme bäst.

Nötter av en bra sort och kvalité är en bra energikälla och ett bra mellanmål.

Lagrade ostar, mögelostar, syrade mjölkprodukter.

Ett bra tillskott av D vitamin och omega 3 – Vi använder torskleverolja till hela familjen. Det syntetiska D-vitaminet kanske duger i krig men nu är det inte krig.

Här kommer en lista på livsmedel som är mest besprutade och minst besprutade.

Exakta värden är inget jag kan garantera så det säkert varierar från fall till fall!

Jag ska snoka närmare på den här biten och återkommer säkert med en mer fullständig version.

De som är mest besprutade är alltså bättre att köpa i ekologisk form då de inte är besprutade. Medan de som är minst besprutade är helt okej att köpa som de är.

Att tillägga – Ekologiskt är troligtvis alltid bättre. Men försök ändå hitta äkta ekologiska varor från bra producenter som enbart håller på med det (gärna i liten skala), själv blir jag lite tveksam vad gäller Icas I Love Eco och Coops änglamark, och ARLA.

Personligen tycker jag det är dubbelmoral.

Men om man känner att det svider i plånboken kan man åtminstone kompromissa lite. (De kemikalier som förekommer i besprutade livsmedel gör man klokt i att undvika så gott det går)

Mest besprutade

Jordgubbar & Hallon

Körsbär

Nektariner

Paprika

Persikor

Potatis

Päron

Selleri

Spenat

Vindruvor och äpplen

Minst besprutade

Ananas

Avocado

Blomkål & Broccoli

Kiwi

Lök

Majs

Mango Papaya

Sockerärtor

Sparris

Att mentalt lägga om sina vanor och sitt tankesätt är inte gjort i en handvändning.

Många köper gärna en chipspåse för 25 kr men om en avocado kostar det så är det en smärre katastrof. Så kan även jag tänka emellanåt. Reflektera över det, jag är säker på att ni kommer hitta många sådana tillfällen 🙂

En god tanke där är att man försöker tänka hur mycket näring man får för pengarna.

Och ägg åter igen. Köp ägg från någon i närheten – av hönor som går ute – så långt det är möjligt. Ägg av rätt kvalité är verkligen superfood och det är till och med väldigt billigt med tanke på sitt näringsinnehåll! Även om det är ekologiska och dyrast i hyllan i affären så är de ändå inte dyra på något sätt.

Detta var allt för idag! 🙂



Premiärinlägget!

Barn & Näring Posted on Thu, November 24, 2011 10:27:53

Ironiskt nog sitter jag här med feber, jag som brukar vara så kaxig. smiley Tjoho!

Så jag tänkte passa på skriva lite om just sådant. Infektioner och allt det där som vi alla ibland drabbas av.

Vad är egentligen normalt idag?

För inte längesen hörde jag i dagiskretsarna att ett barn i genomsnitt har, ja, var det kanske i genomsnitt 14 förkylningar på ett år?

Det låter helt absurt. Det säger jag från egen erfarenhet och i största allmänhet. Hälften av det vore också ganska tragiskt – eller vad tycker du?

Min lilla A har inte varit sjuk än, men han är så liten så han kanske inte räknas.

(Trots mjölkproteinallergi som vanligen gör barnen mer känsliga, sägs det.)

Men E, som ändå är fyllda 3 år och gått på dagis snart 3 terminer, har ändå inte lyckats dra på sig mer än kanske 2 milda förkylningar.

Detta tror inte jag är en slump. Och även om amning, enligt mig, är helt optimalt så spelar det ingen större roll om du själv äter en inflammatorisk kost i vardagen.

Detta nämner jag inte för att skapa en debatt om vem som har rätt och vem som har fel.

Jag skriver det för att jag är väl medveten om att maten barnen bjuds i förskolan (och hemma) oftast har helt fel proportioner och så uppenbart bäddar för dessa problem.

De kostråd som du som förälder får idag till ditt barn är högst ifrågasatta.

Jag vill inte mena att föräldrar gör fel här – jag syftar på att den informationen man får är fel. Vi tror att vi gör rätt men resultatet uteblir.

Man ska inte behöva vara så nördig som jag.

Om man lägger upp små barns dagliga behov av näring och vilken typ av näring. (Som jag snart ska göra). Så är det både irriterande och svårt att förstå varför de får nästan det motsatta på dagis och varför kostråden är upplagda som de är? Någon som räknat en smula fel kanske?

Mat måste få kosta pengar. Mat måste vara gott.

Vi alla vill ha så friska barn som möjligt, samtidigt som vi vill kunna leva utan att göra avkall på allt för mycket – viljan och motivationen är A och O. Magkänslan är viktig.

Kolik, eksem, ständiga infektioner, dålig tillväxt, öron och halsproblem (andning), allergier – magproblem åt något håll – allt det där finns det i regel en orsak till. Det bara ÄR inte där.

Ramen för vad som är normalt idag är väl anpassad efter det liv vi lever – absolut.

Det betyder inte automatiskt att det är rätt.

Min lilla A hade lite ont i magen som liten, mjölkskorv och lite smått missnöjd. Eksem och torr hud. Röd i öronen – nästan lite klådaaktigt. Han var inte som E.

Men jag fick bara höra att det var normalt. Lite kortison skulle göra susen.

Bullshit – jag kan inte med ord beskriva hur besviken jag är på den hjälp vi (inte) fick.

Jag föreslog till och med själv att det kanske kunde vara mjölkproteinöverkänslighet..

Vi provade oss fram själva istället – en helt ny nöjd och fin bebis på 2 dagar.

Det som gjorde mig mest ledsen var att, hade jag fått rätt information, vilket jag då förlitade mig helt på naturligtvis, så hade vi besparat A en hel del lidande. Väldigt onödigt lidande. Det svider i mammahjärtat.

Där tappade jag tråden och kom in på allergisymtom.

Tillbaka till sånt som förkylningar – vad är egentligen normalt? Och hur definierar vi normalt? Vi hade den diskussionen hemma en dag och vi kom fram till att betydelsen av normalt inte är något standardvärde – utan i allra högsta grad ändrar sig med tiden och anpassar sig.

Därför tyckte vi att normalt var ett dåligt mätverktyg.

Krya på mig!